Farmors 91:års tårta

Jag hade många olika funderingar när det kom till att göra farmors födelsedagstårta, självklart ville jag göra något med blommor eftersom det är hennes stora passion. Ett tag lutade funderingarna till att göra en blomsteräng  eller kanske en blomkruka men tillslut blev det en ganska enkel tårta med en rosa ros och lite småblommor. Jag tycker personligen att det blir väldigt fint då en blomma får stå i centrum på en tårta.

Smakerna blev sockerkaksbottnar med en blåbärsmousse och en citronfromage. Tårtan är spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda i flowerpaste.
 
Så här såg tårtan ut innan den var spacklad och täckt:

 
Tårtan spacklades, täcktes och dekorerades:
 
 
En liten närbild på dekorationerna:
 
 
Slutligen hur den såg ut innuti:
 
 
Dessa smakerna tycker jag väldigt mycket om och tårtan var mycket uppskattad av farmor och resten av familjen. Om ni inte redan testat att göra en tårta med citron och blåbär så tycker jag att ni borde börja direkt :D

Happy Baking!




Kommentarer
Anne Runström

Toves mamma testade denna kombination i midsommartårtan Det var verkligen lyckat Tack för bra recept:)

2013-06-22 @ 10:34:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0