Chokladbottnar

Receptet är gjort för en 24 cm form.

Ingredienser:

♥ 4 ägg
♥ Vetemjöl
♥ Socker
♥ 1,5 tsk bakpulver
♥ Kakaopulver

 

Utförande:

Ta fram 3 st likadana glas. Knäck äggen i ett av dem. Häll upp lika mycket socker i det andra glaset. I det tredje glaset skall mjöl och kakao mätas upp, jag tror att jag hade ¾ mjöl och ¼ kakao (kakaohalten beror bara på hur "chokladig" du vill ha kakan). I det tredje glaset tillsätts också bakpulvret.

Sätt ugnen på 175°. Vispa samman sockret och äggen tills det blir vitt och pösigt, vispa länge för att få en luftig kaka. Rör ner innehållet i det tredje glaset försiktigt. Stjälp upp smeten i en smörad och brödad form. Grädda på nedersta falsen i ca 25-30 min. Känn med en brödsticka så att kakan inte är kladdig. Öppna aldrig ungsluckan under de första 20 min för då riskerar tårtan att sjunka ihop.

 

Tips: Gör tårtbottnarna dagen innan för bättre resultat och de blir även enklare att skära i dagen efter. Ibland kan det även vara bra att fylla delar av tårtan dagen innan för att den skall få "safta till sig". Men tänk då på att bottnarna inte får vara varma då du fyller tårtan.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0