Hallonmousse & kladdkakstårta

I torsdags var jag på en fest och självklart ville jag ta med en tårta. Tanken var först att göra en vanlig tårta med sockerkaksbottnar och allt ting, men tiden räckte inte riktigt till så jag beslöt mig för att göra en lite enklare tårta. Det blev en tårta som bestod av en kladdkaksbotten, ett lager hallonmousse och överst gjorde jag ett hallon och persiko geletäcke (det är det bästa ordet jag kommer på för tillfället).
 
Kladdkakan och hallonmoussen har jag gjort förr, enda skillnaden denna gången var att jag passerade hallonen för att få ett finare utseende på tårtan. Baka kladdkakan enligt receptet, låt svalna. Förbered hallonmoussen och häll den försiktigt över kladdkakan, du kan med fördel använda en justerbar ring runt tårtan. Ett tips är att olja in ringen med smaklös olja för att tårtans kanter lättare skall säppa då du tar av den. Ställ in tårtan i kylskåp och låt hallonmoussen stelna innan du häller på geletäcket.
 

Recept: Hallon och persiko geletäcke
 
Ingredienser:
♥ 2 blad gelantin
♥ 100 g hallon
♥ 1 tsk persikolikör
♥ syltsocker erfter smak
♥ vaniljsocker efter smak
 
Utförande:
Passera hallonen, förbered gellatinblanden enligt anvisningarna på paketet. Värm de passerade hallonen i en kastrull på spisen och smält gelatinbladen här i. Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt persikolikör och socker efter smak.
Låt svalna lite och häll försiktigt såsen över tårtan, i detta fallet hallonmoussen.

 
Tårtan var otroligt god och uppskattad. Jag beslöt mig till och med att göra en till dagen efter som det bjöds på på en kräftskiva. Så här såg den ut:
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0