Kladdkaka

Grundreceptet är taget från Arlas recept på kladdkaka. Sedan har jag gjort vissa modifikationer.

Ingredienser:
100 g Margarin eller smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg, jag brukar använda medelstora
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Utförande:
Börja med att sätta ugnen på 175°C. Smält smöret i en kastrull eller i mikron. Tillsätt socker och ägg, blanda väl. Rör ner vetemjöl, kakao och vaniljsocker. Smörj och bröda en form, helst en med löstagbar kant. Grädda kladdkakan i mitten av ugnen i ca 20 min. Grädda kortare tid om du vill ha en kladdigare kaka.

Tips:
Om du gillar kokos (vilket jag gör) så är det väldigt gott att tillsätta lite kokos till smeten innan kakan gräddas. Kokos kan även användas istället för ströbröd i formen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0