Examenstårta

Två av mina närmaste vänner, Madde och Johanna, tog sin masterexamen i Kemiteknik inte för så länge sedan, i helgen hade de sin examensfest och självklart hade jag bestämt mig för att göra en examenstårta som present till dem. Till saken hör den att jag och min vän Tove länge hade pratat om att göra en tårta tillsammans, vilket nu passade utmärkt.

Jag hade tänkt ganska länge på denna tårtan och inte riktigt bestämt mig hur jag skulle utforma den, det jag var helt säker på var att jag ville göra en våningstårta. En våningstårta blev det såklart och designen kom jag på dagen innan tårtbaket, nämligen att göra som en spelplan som ringlade sig upp längs tårtan där alla kurser var inkluderade och målet var "Master of science". Tårtan skulle även vara decorerad med lite typiska Chalmersminnen, dessa kom jag och Tove på under tårtbyggandet. Det resulterade i: en surfing bird, Häks hängslebyxor, slotsburkar, vinflaska, vigselringar, blue balls glas,

Tårtan innehöll sockerkaksbottnar, en citronfromage och en jordgubbsmousse med färska svenska skivade jordgubbar på. Tårtorna var spacklade med vaniljsmörkräm och täckta med vit kavlingsmarsipan. Dekorationerna var gjorda i sugarpaste och texten är skriven med en penna med ätbar färg.
 
Otroligt nöjd blev jag och det blev även mina vänner. Grattis än en gång till examen tjejer!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0