En Riktigt God Festmåltid

Mysdag med D, hur firas då detta? Jo självklart med godsaker =)

Middags-presentation och förberedelserna:

Meny:

Förrätt: Squash med talegio

Huvudrätt: Nöttfärsbiffar med potatismos och kantarellsås

Efterrätt: Kladdkaka med hemmagjord vaniljglass


Förrätt:
Detta är en av de enklaste och godaste förrätterna jag vet. Du skivar squash och tärnar talegioost, som sedan läggs på squashen. Detta sätts sedan in i micron, med crispfunktionen på, tills osten har smällt och squashen blivit mjuk. (Om du inte har crispfunktion eller micro, så tror jag att detta går lika bra att göra i ugn)




Huvudrätt:
Till huvudrätt blev det ekologisk nöttfärs (eftersom den är så mycket godare!) och hemmagjort potatismos. Ett tips till en god och snabb sås är att använda matlagningsgrädde, vatten och kantarellfond. Blir väldigt gott och är dessutom väldigt enkelt.




Efterrätt:
Sen i sommras då jag skaffade mig en glassmaskin har jag bestämt mig för att inte köpa någon glass utan göra all själv (vi får se hur länge jag håller det, men hittils har det lyckats). Så här kommer recept och lite bilder:

Recept:
  • 2,5 dl mjölk
  • 2,5 dl grädde
  • Vaniljpulver motsvarande 1 vaniljstång
  • 100 g strösocker
  • 25 g muscavadosocker
  • 6 äggulor
  • 1 gelatinblad
Blanda vaniljpulver grädde och mjölk i en kastrull. Vispa äggulor och socker (båda sorterna) fluffigt, i en annan bunke. Rör ner denna smet i kastrullen och börja försiktigt värma under omrörning. Tänk på att gelatinbladet skall ligga en stund i kallt vatten så blöttlägg detta medan glassblandningen värms upp. Glassblandningen skall värmas till 80-85 grader, jag använder stektermometern till detta. (Det går även att göra slevprov eller rosprov, men jag förerdrar termometer).


Då rätt temp är nådd, så skall blandningen kylas så snabbt som möjligt. Jag brukar bara tappa upp kallt vatten i diskhon och låta kastrull och glassblandning svalna där.



Då smeten svalnat är det dags att hälla över den i glassmaskinen, maskinen körs i ca 40 minuter eller tills glassen ser klar ut.





Måste säga några ord om vaniljpulver, fick en burk av min mamma som jag nu använder flitigt. Detta kan vara en av de bästa lösningarna på hur man slipper stå och pilla med vaniljstänger! En annan positiv grej är att det blir svarta prickar i glassen (eller vad man använder det i) vilket det inte blir om man använder vaniljsocker.




Kladdkakan:
Kladdkaka är det D som brukar baka, men jag kan delge några tips:
Det går lika bra att baka kladdkaka i micron som i ugnen, specielt om man har crispfuktion. Dessutom går det mycket snabbare.
En väldigt god smaksättning på kladdkaka är att ta i kokos, vilket vi nästan alltid brukar göra.

Tyvärr blev det ingen bild på den färdiga kladdkakan men här kommer en bild innan den är tillagad:



Maten blev otroligt god och efterrätten kanon =)
Kram//M


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0