Kyckling i lergryta

Hej,
tänkte dela med mig av något supergott och superenkelt, nämligen kyckling i lergryta. När jag var liten fick jag ibland kyckling i lergryta och tyckte att det var sååå gott. Då jag flyttade hemifrån önskade jag mig självklart en lergryta. Så hoppas att ni tycker att det är lika gott!

Ingredienser:
♥ 1 hel färsk kyckling
♥ vad du har hemma i kylskåpet
Här använde jag:
♥ Morötter
♥ Lök
♥ squash
♥ rårivet äpple
♥ lime saft
♥ kryddor: tex. salt, peppar, timjan, paprikapulver, rosmarin m.m

Utförande:
Blöt lergrytan noga. Skölj den råa kycklingen noggrant, jag brukar även snitta upp den undertill för att få den mer lätthanterlig då den är klar. Lägg rotgrönsaker + det rårivna äpplet i botten på lergrytan och inuti kycklingen. Häll över lite limesaft och krydda. Ställ in i ugnen i lite mer en en timma, tänk på att ugnen skall vara kall då lergrytan sätts in. Sätt ugnen på 220°.



Klar att äta med tex ris till. Smaklig måltid // M



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0