Födelsedagstårta med Japantema

Hej, i fredags fyllde min sambos bror år och jag fick den ädla uppgiften att baka en tårta =)
Det tog en stund att komma på det perfekta temat på denna tårta men tillsist blev det en japaninspererad tårta då brodern gillar Japan. Men ett önskemål fanns det då det gäller tårtans innehåll nämligen samma smak kombination som var i systerns bröllopstårta (den bakade dock inte jag). Önskemålet var alltså:
Chokladbottnar
Fylld med: chokladmousse med schweizernöt och hallonmousse
Spacklad med: Vit chokladganache
Täckt med: Marsipan (egentligen var önskemålet päronmarsipan men jag ville inte göra en grön tårta denna gång)



Chokladbottnar (24cm form) finns ett tidigare recept på. Även Hallonmoussen har jag använt mig av tidigare.
Chokladmoussen och vitchokladganachen var nya för mig.

Recept: Chokladmousse (Förbered dagen innan):

Ingredienser:

♥ 150 g Marabou schweizernöt choklad
♥ 2 dl vispgrädde

♥ 100 g färskost

Utförande:
Hacka chokladen i små bitar (så att den smälter snabbare). Häll upp grädden i en kastrull och sätt plattan på låg värme. Tillsätt den hackade chokladen och rör om tills all choklad har smällt, det får inte koka. Ställ chokladgrädden i kylen under natten. Blandningen måste svalna ordentligt för att den skall kunna vispas. Vispa chokladgrädden och tillsätt färskosten.

Kommentar: Tyvärr tyckte jag att chokladmoussen blev alldeles för rinning, kanske vispade jag inte tillräckligt länge. Nästa gång tror jag att jag skippar färskosten och bara gör chokladgrädden.


Recept:  Vit chokladganache (Förbered dagen innan):

Ingredienser:

♥ 200 g vit choklad
♥ 2 dl vispgrädde

Utförande:
Hacka chokladen i små bitar, eller använd Odense chokladknappar. Värm grädden på låg värme och rör ner chokladen, rör om tills chokladen smält. Det får inte heller här börja koka. Ställ in chokladblandningen i kylskåpet under natten. Vispa chokladblandningen.

Kommentar: Vit chokladganache visade sig vara väldigt bra att spackla tårtor med, jag skulle gärna använda denna oftare men det finns en risk att det blir för sött. I detta fallet gick det bra då jag täckte tårtan med marsipan, dock skulle jag nog inte välja att använda mig av vit chokladganache när jag täcker tårtan med sugarpaste.



Jag blev otroligt nöjd med denna tårtan så här kommer ytterligare några bilder. Och för er som inte kan japanska, så står det "grattis på födelsedagen". Tror jag i alla fall =) // M























Kommentarer
Tove

Den blev verkligen jätte fin :) Kram!

2011-10-22 @ 23:29:50
URL: http://totto.blogg.se/
Sooyeon

Wow vad snygg!

I love Japan. =^.^=

2012-02-19 @ 18:25:19
URL: http://sooyeon.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0