Möhippatårta

I sommras bakade jag några tårtor som ännu inte har hunnit komma upp på bloggen, bland annat bakade jag en tårta till en av mina närmaste vänners möhippa. Denna tårta bestod av en rulltårtabotten och en blåbärsmousse. Så här blev resultatet:



Recept: Rulltårta:

Receptet är taget från en blogg som heter Bakfnatt

Ingredienser:

♥ 3 ägg
♥ 1,5 dl socker
♥ 1,5 dl vetemjöl
♥ 1 tsk bakpulver
♥ 1 msk vatten

Utförande:
Vispa rumsvarma ägg och socker tills det blir fitt och fluffigt. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och tillsätt sedan detta och vattnet under långsam omrörning. Lägg ut ett bakplåtspapper i en långpanna och häll på smeten. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader och ungefär 5 min. Vänd över kakan på ett sockrat bakplåtspapper, glöm inte att ta bort pappret som kakan gräddats på så att kakan inte blir fuktig. Kakan kan med fördel kallna under långpannan.


Recept: Blåbärsmousse:

Ingredienser:

♥ 200 g blåbär (frysta eller färska)
♥ 0,75 dl socker
♥ 1 tsk vaniljsocker
♥ 4 gelatinblad
♥ 100 g färskost
♥ 2 dl vispgrädde

Utförande:
Blåbärsmoussen görs på liknande sätt som hallonmoussen. Börja med att blötlägga gelatinbladen i kallt vatten. Mixa blåbären och ta ut en del av moset som du sedan värmer så att gelatinbladen kan smälta i det. Blanda restrerande blåbärsmos med socker, vaniljsocker och färskosten. Tillsätt gelatinblåbärsmoset, rör om ordentligt. Vispa vispgrädden och rör sedan ner den försiktigt i blåbärsmoset, tills allt är homogent.


Möhippan och såklart tårtan blev kalas bra!
Blåbärsmoussen kan jag verkligen rekomendera, jag kommer definitift att använda den igen.
Här kommer några fler bilder att njuta av. // M









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0