Frukostbröd

Hej, ikväll tänkte jag testa att baka på ett nytt sätt. Jag skall baka frukostbullar som får kalljäsa över natten. Här kommer receptet:

Ingredienser:
♥ 1/4 pkt jäst
♥ 5 dl kallt vatten
♥ 1 msk flytande honung
♥ 1 tsk salt
♥ 0,5 dl havrekli
♥ lite mer än 600 g mjöl ( jag använde mig av en blandning av vetemjöl, vetemjöl special och grhamsmjöl, men man kan göra lite som man vill)

Pensling:
♥ Vatten
♥ Vallmofrön

Utförande:
Blanda salt, havrekli, mjöl och honung. Smula ner jästen i det kalla vattnet. Tillsätt vatten-jästblandningen till resten av ingredienserna, blanda. Degen skall vara lite kladdig.
Forma degen till en limpa och dela på åtta. Rulla i händerna till bullar, lägg bullarna på bakplåtspapper på en plåt. Pensla med vatten och strö på valmofrön.

Så här såg mina brödbullar ut innan de fick nana natten i kylskåpet:





















Jag skall försöka komma ihåg att lägga upp en bild imorgon på resultatet och berätta om de blev bra. Håll tummarna =)
God natt //M


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0