Rödbetspaj

Hej,
läste detta recept i en sån där liten folder med recept i, ni vet en sån man plockar på sig i mataffären och tänker att man skall laga något från men det oftast inte blir så. I alla fall detta recept lät så gott så jag lagade rätten nästan direkt.



















Ingredienser:

Pajskal:
♥ 150 g smör
♥ 3 dl vetemjöl
♥ 2 msk vatten

Fyllning:
♥ 1 gul lök
♥ kokta rödbetor ca 500g
♥ salt
♥ svartpeppar
♥ 3 ägg
♥ en burk "Arla Köket: crème fraiche gourmet getost,honung,rosmarin"
♥ 1/2 dl pumpakärnor

Utförande:
blanda smör och mjöl, tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. Låt vila i kyl 30 min. Grädda pajskalet i 10 min i 225
°. Koka rödbetorna (skala dem antingen efter eller innan). Skala och hacka löken. Klyfta rödbetorna. Stek löken i smör och blanda sedan ner rödbetor, salt och peppar. Blanda ägg, crème fraiche. Häll lök och rödbetor i pajsakalet och häll sedan därefter på ägg-crème fraicheröran. Strö över pumpakärnor och grädda i mitten av ugnen i ca 25 min.


Det blev en väldigt god rödbetspaj, som jag definitivt skall göra igen (och då skall jag inte glömma pumpakärnorna). Skall bara ändra några saker =) Tips på hur den kan bli bättre (och som jag skall använda nästa gång jag gör denna rätt):
Pajskalet blev lite väl sött för min smak så nästa gång skall jag nog byta ut lite av vetemjölet mot något annat lite grövre mjöl.
Getost är ju väldigt gott så nästa gång skall jag nog skall jag smula i lite extra.

Kram // M


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0