Glutenfria tårtbottnar

Receptet är baserat på det jag brukar använda då jag bakar med vanligt vetemjöl. Igentligen är den största skillnaden den kortare baktiden i ugnen.
Smeten är gjord för en rektangulär form med måtten 30x22cm

Ingredienser:

♥ 6 ägg
♥ Glutenfritt mjöl
♥ Socker
♥ Bakpulver

Utförande:

Ta fram 3 st likadana, likastora glas. Knäck äggen i ett av dem. Häll upp lika mycket socker i det andra glaset och lika mycket mjöl i det tredje. I det tredje glaset tillsätts också bakpulvret. Jag hade läst att man inte behöver lika mycket bakpulver till glutenfritt mjöl som man behöver till vanligt vetemjöl. Jag använde ungefär 1,5 - 2 tsk.

Sätt ugnen på 175°. Vispa samman sockret och äggen tills det blir vitt och pösigt, vispa länge för att få en luftig kaka (detta är extra viktigt då du arbeter med glutenfritt mjöl då kakan inte "sväller" lika mycket). Rör ner innehållet från det tredje glaset försiktigt i ägg-sockerblandningen. Stjälp upp smeten i en smörad och brödad form. Grädda på nedersta falsen i ca 20-25 min. Känn med en brödsticka så att kakan inte är kladdig. Öppna aldrig ungsluckan under de första 20 min för då riskerar tårtan att sjunka ihop.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0