Flytt och Focaccia

Tjolahop tjolahej!
Idag har jag hjälpt min kompis att komma i ordning i sin nya lägehet. Den briljanta idén med focaccia födddes tidigt eftersom vi tidigare hade pratat om att baka något gott. För att orka bygga möbler och fixa sattes brödbaket igång nästan direkt, med tanke på jästiden. Då degen gottade sig under duk i bakmaskinen byggdes det skrivbord. Efter ytterligare en jäsperiod fast denna gången på plåten, dekorerades focaccian med fetaost, soltorkade tomater, oliver, flingsalt, rosmarin och timjan.


Skjuts in i ugnen och så var Focaccian klar:

Vi båda blev extremt nöjda med resultatet som avnjöts med var sin kopp te till.
Här kommer receptet på J&M:s superflyttfocaccia =)

Ingredienser:
♥ 50g jäst
♥ 6 dl lättmjölk
♥ 1 1/2 tsk salt
♥ 1/2 dl olivolja
♥ 5 dl vetemjöl
♥ 8 dl rågsikt

Garnering:
♥ 1/2 dl olivolja
♥ 1/2 msk fling salt
♥ soltorkade tomater
♥ fetaost
♥ oliver
♥ timjan
♥ rosmarin

Arbetsgång:
Blanda finfördelad jäst med 37 gradig mjölk. Tillsätt salt, olivolja och mjöl. Jäs under jäsduk i matberedaren i 40 min. Smörj en långpanna med olivolja. Bearbeta degen lätt i degbunken och häll ut degen i långpannan. Tryck ut degen med oljade fingrar och tryck i fetaosten, de soltorkade tomaterna och oliverna djupt ner i degen. Låt jäsa under 35 min. Pensla med olivolja och strö på flingsalt. Jäs ytterligare 5 min. Grädda på andra falsen nedifrån i ca 20-25 min i 200 gradig ugn. Skär brödet i portionsbitar. Klart att ätas =)


Kan varmt rekomendera detta recept. Kram // M


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0